passat

auto-motor-i-sport

Najbardziej popularna marka aut osobowych w Polsce nie jest wcale wzorem bezawaryjności. Przedstawiamy najczęstsze usterki w Golfach IV, V, VI oraz Passatach B5 i B6, wraz z kosztami ich usunięcia.

Najczęstsze usterki VW Golf i Passat. Volkswageny cierpią na awarie silników, które wcale nie muszą być efektem bardzo dużych przebiegów. Usterki zawieszenia można częściowo wytłumaczyć uniwersalną przyczyną pt. „stan naszych dróg”, ale elektryka i elektronika bywają kapryśne same z siebie. Przy tropieniu niedomagań Volkswagenów korzystaliśmy z pomocy Rafała Kornatki z niezależnego serwisu Morela w podwarszawskich Łomiankach oraz Wojciecha Baszyńskiego z ASO w Olsztynie. Obaj zgodnie podkreślają, że poziom zabezpieczenia antykorozyjnego Volkswagenów jest wysoki. Tutaj rdza ma niewielkie pole do popisu.

Nie działa klimatyzacja
Golf IV, Golf V, Passat B5

> Awaria czujnika ciśnienia w klimatyzacji 300 zł (Golf IV, Golf V)
> Klimatyzacja wyłącza się na początek w korku na drodze
Powód – uszkodzony elektryczny wentylator klimatyzacji, głównie w silnikach Diesla; regeneracja wentylatora kosztuje 350 zł, zamiennik 550 zł (nie polecamy), nowy 1220 zł plus wymiana 100 zł, razem 450–1320 zł (Passat B5)

Stuki z okolic przedniego zawieszenia
Golf IV, Golf V, Passat B5, Passat B6

> Wyrabiają się tuleje łączników stabilizatora z przodu komplet na jedno koło – 62 zł; wymiana – 40 zł (Golf IV)
> Uszkodzony Przedni wahacz wymiana tulei metalowo-gumowych na jedno koło: 160 zł; robocizna: 180 zł (Golf V)
> Wybite poduszka i Łożysko kolumny McPhersona koszt wymiany przy jednym kole wynosi 100 zł, za materiały zapłacimy 140 zł (Golf V)
> Wybite el. Elastyczne przedniego wielowah. zawieszenia kompleksowa naprawa: 2500 zł (Passat B5)
> Rozsypujące się poduszki w belce pomocn. zawieszenia 250 zł (dwie poduszki) plus 250 zł i ustawienie geometrii 150 zł (Golf V, Passat B6)

Czujniki parkowania z tyłu piszczą kiedy nie powinny
Golf VI

> Uszkodzone czujniki nie da się ich naprawić; wymiana – wraz z lakierowaniem w ASO – kosztuje do 700 zł

Nie działa pokładowa elektryka: m.in. centralny zamek, elektryczne szyby
Passat B5, Passat B6

> Zamakająca instalacja elektryczna – z powodu niedrożnych otworów spustowych wody w ścianie grodziowej; osuszanie trwa cztery dni, koszt sięga 800 zł

Rafał Kornatko – Serwis Samochodowy Morela w Łomiankach k. Warszawy
Passaty B5 z pierwszego rocznika, czyli 1996/97 trapi wiele drobnych usterek. Nie polecam również Passatów B5 z silnikiem 2.5 V6 TDI z pierwszych lat produkcji. Są to silniki drogie w utrzymaniu, wycierają się wałki rozrządu, a nawet wymiana dwóch pasków rozrządu z akcesoriami jest kosztowna (ok. 2400 zł). Młodsze roczniki, od 2003, mają poprawione silniki. Należy ostrożnie podchodzić do Passatów B6 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami (2005–07). W tych jednostkach zdarzają się kłopoty z pękającymi głowicami, awaryjne są pompowtryskiwacze, turbosprężarki, pompy olejowe, a immobilizery padają jak muchy. Znacznie lepsze są turbodiesle 2.0 TDI z wtryskiem typu common-rail, stosowane od 2008 r.
Wielu problemów przysparzają benzynowe 1.4 TSI. W wersji o mocy 160 KM nagminnie pękają tłoki i pierścienie, nawet przy 10–20 tys. km, a także uszkadzają się sprzęgiełka magnetyczne odpowiedzialne za załączenie sprężarki. Przestrzegam przed Golfami IV R32 i V R32 – sportowe wersje to rzadkość i nie znajdzie się egzemplarza w dobrym stanie. A koszty utrzymania są w ich wypadku dużo wyższe niż dla standardowego Golfa.

 

To musi kosztować –DIESLE

Wszystkie modele z lat 1997–2005 awaryjny czujnik temperatury cieczy; 168 zł (z robocizną)
1.6 TDI dwumasowe koło zamachowe; 3000 zł (z robocizną; Golf VI, ASO)
1.9 TDI utrudniony rozruch na ciepło, poprawienie programu w sterowniku silnika; 600 zł (Golf IV)
1.9 TDI z pompowtryskiwaczami, wycierający się wałek rozrządu; koszty: wałek (zamiennik) 800 zł, szklanki (regulatory hydrauliczne) 890 zł, olej z filtrem 260 zł, wymiana 500 zł, razem 2450 zł (Passat B5 1997–2005)
2.0 TDI dwumasowe koło zamachowe w autach ze skrzynią DSG; 3608 zł (z robocizną)
2.0 TDI 140 KM niesprawna turbosprężarka; koszt z wymianą 3500–7500 zł (Golf V)
2.0 TDI 140 KM sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe; 2400- 2800 zł (z robocizną; Golf V)
2.0 TDI pękająca głowica; spawanie 800 zł, części 1000 zł, robota 700 zł, razem 2500 zł (Passat B6 z lat 2005–2007)
2.0 TDI (ośmiozaworowy) – wycierający się wałek rozrządu; koszty: wałek 2352 zł, szklanki (regulatory hydrauliczne) 890 zł, olej z filtrem 260 zł, wymiana 500 zł, razem 4002 zł (Passat B6 2005–2008)
2.0 TDI pompa oleju – brak ciśnienia (do zmiany konstrukcji w 2007 r.); w przypadku wykrycia usterki przed awarią silnika, 6000 złotych plus robocizna (1000 zł); jeśli dojdzie do awarii silnika, konieczna także wymiana turbosprężarki – dodatkowy koszt 2500–3500 zł plus 500–700 zł (3000–4200 zł), a więc łącznie 10 000–11 200 zł (Passat B6) Po zmianie konstrukcyjnej pompy oleju w 2007 roku – uszkadzający się zabierak sterujący pompą; wykrycie usterki przed awarią 700 zł, jeśli dojdzie do awarii silnika, konieczna wymiana turbosprężarki, dodatkowo 2500–3500 zł plus 500–700 zł (3000–4200 zł), a więc łącznie 10 000–11 200 zł (Passat B6)
2.0 TDI uszkodzone pompowtryskiwacze; 1870 zł za sztukę i wymiana (350 zł), razem 2220 zł; możliwa wymiana na akcji serwisowej w ASO po spełnieniu określonych warunków, m.in. dobra wola fabryki, wszystkie przeglądy w ASO, niecofany licznik przebiegu (Passat B6, 2005–08).

Benzynowe

1.6 FSI sonda lambda (czujnik NOx ze sterownikiem), 2529 zł (Golf V)
1.8T uszkodzona pompa oleju w silniku (niskie ciśnienie); 1500 zł (Golf IV, Passat B5 z lat 1997–2004)
1.8T napinacz łańcucha w głowicy; koszt w zależności od wersji silnika – 1100–1800 zł (Passat B5, 1997–2004)
2.0 FSI pompa oleju (zintegrowana z kasetą z wałkami wyrównoważającymi); 6200 zł (Passat B6)

żródło: http://www.auto-motor-i-sport.pl/testy/Awarie-i-usterki-VW-Golf-i-Passat,18347,1