łańcuch rozrządu

Jakie są przyczyny i objawy uszkodzenia łańcucha rozrządu?

Łańcuch rozrządu miał mieć wielką przewagę nad paskiem rozrządu. W większości silników jego żywotność była zakładana 350 – 400 tys. W praktyce bywa różnie. Są silniki w których objawy świadczące o konieczności jego wymiany pojawiają się przy około 60 tys. km.

Przyczyny szybkiego zużycia łańcucha częściej  napinaczy a w konsekwencji łańcucha.

  • Otóż w zależności od marki i modelu bywają różne. Były modele w których na etapie projektowania pojawiły się błędy konstrukcyjne. Dobrym przykładem jest silnik 1,4 TSI VW. W kolejnych latach producent zmienił konstrukcję. Obecnie są dostępne zestawy ze zmianami konstrukcyjnymi. Ostatecznie VW wrócił do pasków rozrządu w tym silniku.
  • Kolejna przyczyna to niestety wady jakościowe w samym produkcie. Oczywiście nie znam producenta który się do tego przyznał. Doświadczenie jednak pokazuje, że jest inaczej.
  • Znaczący wpływ na czas eksploatacji łańcucha rozrządu ma również to jak często jest wymieniany olej w silniku. Fora są pełne dyskusji z tym związanych. Trudno jest podważać autorytet jakim jest serwis autoryzowany, który postępuje zgodnie z zaleceniami producenta. Praktyka pokazuje inaczej. Wymiana oleju co 30tys km a w niektórych przypadkach nawet 40tys. km ma negatywny wpływ na łańcuch rozrządu i związane z nim elementy. Istotna też jest jakość oleju. Warto pamiętać, że napinacze łańcucha to elementy hydrauliczne. Więcej informacji na temat napinaczy:  https://www.motofaktor.pl/napinacze-hydrauliczne/
  • Kolejnym elementem jest sposób eksploatacji. Dynamiczne ruszanie na zimnym silniku, agresywna jazda, czy  jazda na krótkich odcinkach i częste uruchamianie silnika może przyczynić się do skrócenia czasu eksploatacji.

Objawy zużycia.

  • Zmiana pracy silnika szczególnie w pierwszym momencie po uruchomieniu zimnego silnika. Dźwięk przypomina metaliczne grzechotanie. W początkowej fazie  zanika on po rozgrzaniu silnika.
  • Krótkotrwałe grzechotanie może też pojawić się w trakcie jazdy.
  • Nierówna praca silnika występuje najczęściej gdy łańcuch jest już rozciągnięty i nastąpiła utraty synchronizacji pomiędzy pracą wału korbowego a wałka rozrządu.
  • Kontrolka check engine. Kody błędów mogące świadczyć, że przyczyną jest rozrząd. Najczęściej  będą one związane z przestawianiem wałków rozrządu a czasem nawet błędy z wypadania zapłonów. Do oceny czy błędy są związane z łańcuchem rozrządu niezbędny jest doświadczony diagnosta, który posiada doświadczenie i wiedzę. Czasem błędy w systemie pojawią się zanim pojawi się kontrolka silnika. Dla tego warto przy okazji przeglądu wykonać diagnostykę komputerową. Wcześniejsze zdiagnozowanie problemu może uchronić przed uszkodzeniem silnika w wyniku zerwania łańcucha.

Najczęściej popełniane błędy w trakcie wymiany łańcucha rozrządu. 

Tę usługę niewątpliwie należy zlecić w serwisie,  którego mechanicy posiadają odpowiednią wiedzą i umiejętności.  Błędów, które może popełnić mechanik w przypadku takiej usługi jest bardzo dużo. Szczególnie w samochodach w których rozrząd jest montowany od strony kabiny w związku z tym niezbędne jest wymontowanie silnika ze skrzynią biegów.

  • Zamiast wymiany uszczelek na nowe uszczelnienie silikonem lub zamontowanie starych uszczelek. W pierwszym przypadku silikon może przedostać się do kanałów olejowych w konsekwencji może doprowadzić to do zatarcia silnika. W drugim przypadku po krótkim czasie od wymiany pojawią się wycieki oleju.
  • Nieprawidłowy montaż szczególnie przy większych silnikach. Nie stosowanie się do zaleceń producenta.
  • Wymiana napinaczy bez pozostałych elementów rozrządu.
  • Nieprawidłowy dobór części. Zdarza się, że w  ciągu tego samego roku produkcji samochodu  producent dokonywał zmian. Typowanie rozrządu bez sprawdzenia po numerze nadwozia samochodu może okazać się błędem. Pomimo, że w ocenie wzrokowej zestaw będzie wyglądał podobnie  jego działanie będzie nieprawidłowe.
  • Złej jakości części zamienne. Do niektórych modeli pojawiają się zestawy na znanym wszystkim portalu aukcyjnym w atrakcyjnej cenie bardzo złej jakości.
  • Nie stosowanie dedykowanych blokad, „składanie na oko”.
  • Nie wymienianie elementów, które nie są  związanych bezpośrednio z rozrządem, których wymiana jest konieczna zgodnie z wytycznymi producenta.

Oczywiście może być jeszcze wiele innych, które nam nawet do głowy nie przyjdą. Są to na szczęście skrajne przypadki. Biorąc pod uwagę, że w w przypadku niektórych łańcuchów rozrządu niezbędne jest wymontowanie zespołu napędowego i ponowne jego prawidłowe zamontowanie, warto dobrze wybrać serwis samochodowy. Każdy błąd może drogo kosztować.

Zapraszamy do naszego serwisu!
Poniżej kilka niekonwencjonalnych rozwiązań.😉