Tel : (22) 751-73-57, 501-046-844 | Mail: serwis@morela.com.pl
Wymiana klocków hamulcowych – co może pojść nie tak?
Wymiana klocków hamulcowych lub klocków z tarczami hamulcowymi, co może pójść nie tak?
Tę wydawałoby się prozaiczną czynność można wykonać w każdym serwisie. Nie ma w tym nic skomplikowanego? Skąd w takim układzie częste problemy z układem hamulcowym?
- Piszczenie podczas hamowania.
- Słaba siła hamowania.
- Nierównomierne zużycie klocków i / lub tarcz hamulcowych.
- Drgania kierownicy podczas hamowania.
Zdarza się, że objawy występują przed wymianą klocków hamulcowych lub klocków z tarczami. Ewidentną przyczyną jest nieprawidłowo działający element układu hamulcowego. Po przejechaniu kilkuset kilometrów problem powraca.
Wbrew potocznej opinii, w większości przypadków przyczyną problemu nie jest zła jakość części a błędy montażu. Oczywiście przy założeniu, że wybieramy uznanych producentów.
Wielu mechaników samochodowych niestety nie wykonuje tej czynności z należytą uważnością i starannością. W przypadku nowego samochodu z niewielkim przebiegiem negatywne konsekwencje mogą się nie pojawić bezpośrednio po wymianie. W przypadku pozostałych prawdopodobieństwo usterek znacząco wzrasta. Warto pamiętać, że prawidłowo działający układ hamulcowy to jeden z bardziej istotnych elementów mający wpływ na bezpieczeństwo.
Jak powinna wyglądać prawidłowo wymiana klocków hamulcowych?
W przypadku tej teoretycznie prostej usługi ważne jest wykonanie wielu czynności, które mają wpływ na prawidłowe działanie układu hamulcowego.
- Poprawne oczyszczenie niezbędnych elementów zacisku hamulcowego.
- Sprawdzenie luzu łożysk kół.
- Oczyszczenie piasty koła.
- Pomiar piasty koła liniałem krawędziowym.
- Sprawdzenie bicia piasty koła wskaźnikiem zegarowym.
- Naoliwienie piasty koła.
- Pomiar grubości tarczy hamulcowej.
- Jeżeli spełnia normy i nie ma konieczności jej wymiany pomiar bicia tarczy hamulcowej.
- Dokręcanie tarczy hamulcowej kluczem z odpowiednim momentem obrotowym.
- Prawidłowe zamontowanie klocków w szczególności gdy są to klocki hamulcowe kierunkowe.
- Dokręcenie kół kluczem dynamometrycznym z zastosowaniem właściwego momentu obrotowego.
- Prawidłowe dobranie klocków i tarcz hamulcowych zgodnie z zaleceniami producenta. Zastosowanie się do indywidualnych zaleceń producenta dotyczących montażu.
- Sprawdzenie poziomu i jakości płynu hamulcowego.
- Sprawdzenie drążków kierowniczych oraz innych elementów zawieszenia mających wpływ na działanie układu hamulcowego.
- Prawidłowe dotarcie układu hamulcowego w szczególności gdy była to wymiana klocków hamulcowych z tarczami. (Klient powinien być poinformowany o tej konieczności.)
Jeżeli podczas tych czynności mechanik stwierdzi jakiekolwiek uszkodzenia związanych elementów, niezbędna jest ich wymiana.
Jak widać ta wydawałoby się prosta usługa aby była wykonana prawidłowo wymaga sporej wiedzy, umiejętności a także czasu. W związku z tym zanim wybierzecie warsztat, który wykona tę usługę sprawdźcie czy pracownicy posiadają wystarczająca wiedzę na ten temat a serwis jest wyposażony w odpowiedni sprzęt.
Poza oczywiście względami bezpieczeństwa nieprawidłowa wymiana klocków hamulcowych często generuje podwójne koszty. Producenci są w stanie szybko zweryfikować, czy reklamacja jest podstawna i powodem usterki są wadliwe części. Często klient kolejny raz ponosi koszty wymiany a problem nie wiedzieć z jakiego powodu powraca.