Tel : (22) 751-73-57, 501-046-844 | Mail: serwis@morela.com.pl
Okresowy przegląd samochodu. Jak często wykonywać i co powinno wchodzić w jego zakres?
Okresowy przegląd samochodu – jak często wykonywać i co powinno wchodzić w jego zakres?
Podstawową czynnością którą każdy właściciel samochodu powinien wykonywać jest przegląd samochodu. O terminie przypomina najczęściej komunikat na desce rozdzielczej. Z doświadczenia wiem, że z wiedzą na ten temat co powinno wchodzić w zakres i jak często go wykonywać bywa różnie. Wynika to z dużych rozbieżności w informacjach przekazywanych przez producentów samochodów i serwisy. Producenci samochodów mają różne zalecenia. Niektórzy zalecają co 30 tys. lub raz na dwa lata inni nawet 40 tys. Zakres też jest bardzo różny. W niektórych modelach zalecają wymianę filtra paliwa co drugi przegląd w innych przy każdym. Podobnie jest z filtrem powietrza i kabinowym.
Uporządkujmy to!
Praktyka pokazuje, że wymiana podstawowych elementów eksploatacyjnych w tak dużych odstępach czasu i przebiegu bywa fatalna w skutkach. Oczywiście gdy samochód jest na gwarancji i robimy pierwszy przegląd samochodu np. po 30 tys. jako kierowcy nie zauważymy negatywnych skutków . Gorzej jest gdy samochód ma większy przebieg a wymiana oleju była robiona zawsze co 30 tys. a filtry wymieniane jeszcze rzadziej.
Jakie są negatywne skutki:
- Filtry DPF, katalizatory bardzo nie lubią gdy silnik pracuje na oleju złej jakości. Prawdopodobieństwo wcześniejszych problemów znacznie wzrasta.
- Zły stan oleju – a po 20 tys. jego stan na pewno nie jest dobry – znacznie skraca życie silnika i wielu jego podzespołów.
- Rozrządy łańcuchowe – często wczesne problemy z nimi wynikają ze zbyt rzadkiej wymiany oleju.
- Bagatelizowany filtr powietrza. Otóż jest on uznawany za najważniejszy filtr. Zdarzały się przypadki gdzie praktycznie nie przepuszczał powietrza. Klient trafia do serwisu, zgłasza brak mocy i często po długiej diagnostyce okazuje się, że wystarczy wymienić filtr powietrza. „Po długiej diagnostyce” gdyż większość serwisów zakłada, że jest to podstawowa rzecz o wymianę której kierowca zadbał.
- Układy paliwowe są coraz bardziej wrażliwe na złą jakość paliwa i zanieczyszczenia. Wymiana filtra paliwa co 60 tys. raczej im się nie przysłuży.
- Filtr kabinowy – wszyscy wiemy jaki mamy stan powietrza. Skoro szyby w domu po pół roku od umycia mają gruby szary nalot i coraz mniej przez nie widać to jak wygląda filtr kabiny po 60 tys. km lub dwóch latach, który pracuje w ciężkich warunkach??
Jak często robić przegląd samochodu z wymianą oleju i filtrów?
Nie bez powodu tak zadałam pytanie. Taki powinien być zakres wizyty w serwisie. Czyli:
- wymiana oleju
- wymiana filtra oleju
- wymiana filtra powietrza
- wymiana filtra kabinowego
- wymiana filtra paliwa (o ile taki występuje w danym modelu),
- przegląd, dokładne sprawdzenie samochodu.
Optymalna częstotliwość, która naprawdę oszczędzi wielu usterek, przedłuży życie samochodu poprawi komfort i bezpieczeństwo to co 15 tys. km albo minimum raz do roku, w zależności od tego co pierwsze upłynie.
Dla czego nie wystarczą same wymiany oleju i filtrów?
Otóż wiele usterek można zdiagnozować zanim klient poczuje pierwsze objawy. Często też kierowcy nie zauważają lekkich zmian w pracy samochodu. Usunięcie ich w odpowiednim czasie oszczędza konieczności nieplanowanej wizyty w serwisie w najmniej odpowiednim terminie. Zmniejsza ryzyko awarii np. w drodze na wakacje.
Proste przykłady:
Podczas przeglądu mechanik widzi, że elementy gumowe zawieszenia są już rozwulkanizowane. Kierowca jeszcze nie słyszy stukania. Jeżeli ich nie wymieni na 100 % za miesiąc wróci ze zgłoszeniem, że coś mu stuka i boi się jeździć.
Wycieki z tandem – pompy które świadczą o jej rozszczelnieniu. Kierowca w początkowej fazie nie zauważy objawów. Co dzieje się z samochodem? Często w wyniku jej uszkodzenia paliwo miesza się z olejem i na takim oleju jeździ wasz samochód. Dalszych skutków wiele. Można tak wymieniać w nieskończoność.
Dla tego warto aby przy okazji wymian, serwis wykonał dokładny przegląd samochodu pod kątem mechanicznym. Wykonał diagnostykę komputerową a także czynności konserwujące. Warto też pamiętać o przeglądzie i odgrzybianiu klimatyzacji raz do roku. Poniżej przykładowa lista czynności które powinny być wykonane.
- sprawdzenie akumulatora za pomocą testera
- przednie światła, sprawdzenie działania ustawienia
- tylne światła – oświetlenie tablicy rejestracyjnej, bagażnika śwatła stop
- oświetlenie wnętrza samochodu – schowka zapalniczka sygnał dzwiękowy lampki kontrolne
- test systemów samochodu – diagnostyka komputerowa
- wskazanie terminu przeglądu skasować
- smarowanie ograniczników drzwi, zawiasów prowadnic szyby, uszczelek
- układ wycierania i mycia szyb oraz reflektorów sprawdizć, ustawić
- ciśnienie w oponach, zapas podać ciśnienie
- sprawdzić stan ogumienia – zapas podać grubość bieżnika zima/ lato… sprawdzić czy jednakowe bieżniki na osiach – Quattro
- olej silnikowy wymiana
- filtr kabiny, oleju paliwa powietrza wymienić
- kontrola wzrokowa silnika pod kontem nieszczelności
- skrzynia biegów, napęd osi osłony przegubów – kontrola
- układ hamulcowy – kontrola podać grubość tarcz i klocka
- poziom i stan płynu hamulcowego sprawdzić
- układ wydechowy kontrola
- przeguby, drążki kierownicze – sprawdzenie luzu zamocowania i osłon uszczelniających
- przeguby półosi – kontrola luzów
- zawieszenie kontrola luzów – sprawdzenie amortyzatorów
- sprawdzić kółko sprzęgłowe na alternatorze/ kompresorze
- sprawdznie poziomu oleju w napędzie przedniej i tylnej osi
- skrzynia biegów sprawdzenie poziomu płynu ATF
- układ chłodzenia– sprawdzenie wycieków i krzepliwości płynu
- pasek zębaty napędu wałka rozrzadu, rolek napinaczy – sprawdzić stan
- pasek zębaty pompy wtryskowej sprawdzenie stanu
- wykonanie jazdy próbnej – zachowanie samochodu, odgłosy, klimatyzacja , kontrolki
- konserwacja wkładek zamkowych
- oczyścić rynienki ściekowe na podszybiu
- uzupełnić poziom adblue
Przykładowe zalecenia według dokumentacji technicznej producenta samochodu:
IAutor: Iwona Kornatko