przegląd samochodu
Okresowy przegląd samochodu – jak często wykonywać i co powinno wchodzić w jego zakres?

Podstawową czynnością którą każdy właściciel samochodu powinien wykonywać jest przegląd samochodu.  O terminie  przypomina najczęściej komunikat na desce rozdzielczej. Z doświadczenia wiem, że z wiedzą na ten temat co powinno wchodzić w zakres i jak często go  wykonywać bywa różnie. Wynika to z dużych rozbieżności w informacjach przekazywanych przez producentów samochodów i serwisy. Producenci samochodów mają różne zalecenia. Niektórzy zalecają co 30 tys. lub raz na dwa lata  inni nawet 40 tys. Zakres też jest bardzo różny. W niektórych modelach zalecają wymianę filtra paliwa  co drugi przegląd w  innych przy każdym. Podobnie jest z filtrem powietrza i kabinowym.

Uporządkujmy to!

Praktyka pokazuje, że wymiana podstawowych elementów eksploatacyjnych w tak dużych odstępach czasu i przebiegu bywa fatalna w skutkach.  Oczywiście gdy samochód jest na gwarancji i robimy pierwszy przegląd samochodu np. po 30 tys. jako kierowcy nie zauważymy negatywnych skutków . Gorzej  jest gdy samochód ma większy przebieg a wymiana oleju była robiona zawsze co 30 tys. a filtry wymieniane jeszcze rzadziej.

Jakie są negatywne skutki:
  • Filtry DPF, katalizatory bardzo nie lubią gdy silnik pracuje na oleju złej jakości. Prawdopodobieństwo wcześniejszych problemów znacznie wzrasta.
  • Zły stan oleju – a po 20 tys. jego stan na pewno nie jest dobry – znacznie skraca życie silnika i wielu jego podzespołów.
  • Rozrządy łańcuchowe – często wczesne problemy z nimi wynikają ze zbyt rzadkiej wymiany oleju.
  • Bagatelizowany filtr powietrza. Otóż jest on uznawany za najważniejszy filtr. Zdarzały się przypadki gdzie praktycznie nie przepuszczał powietrza. Klient trafia do serwisu, zgłasza brak mocy i często po długiej diagnostyce okazuje się, że wystarczy wymienić filtr powietrza. „Po długiej diagnostyce” gdyż większość serwisów zakłada, że jest to podstawowa rzecz o wymianę której kierowca zadbał.
  • Układy paliwowe są coraz bardziej wrażliwe na złą jakość paliwa i zanieczyszczenia. Wymiana filtra paliwa co 60 tys. raczej im się nie przysłuży.
  • Filtr kabinowy –  wszyscy wiemy jaki mamy stan powietrza. Skoro szyby w domu po pół roku od umycia mają gruby szary nalot i coraz mniej przez nie widać to jak wygląda filtr kabiny po 60 tys. km lub dwóch latach, który pracuje w ciężkich warunkach??

Jak często robić przegląd samochodu z wymianą oleju i filtrów?

Nie bez powodu tak zadałam pytanie. Taki powinien być zakres wizyty w serwisie. Czyli:

  • wymiana oleju
  • wymiana filtra oleju
  • wymiana filtra powietrza
  • wymiana filtra kabinowego
  • wymiana filtra paliwa (o ile taki występuje w danym modelu),
  • przegląd, dokładne sprawdzenie samochodu.

Optymalna częstotliwość, która naprawdę oszczędzi wielu usterek, przedłuży życie samochodu poprawi komfort i bezpieczeństwo to co 15 tys. km albo minimum raz do roku, w zależności od tego co pierwsze upłynie.

Dla czego nie wystarczą same wymiany oleju i filtrów?

Otóż wiele usterek można zdiagnozować zanim klient poczuje pierwsze objawy. Często też kierowcy nie zauważają lekkich zmian w pracy samochodu. Usunięcie ich w odpowiednim czasie oszczędza konieczności nieplanowanej wizyty w serwisie w najmniej odpowiednim terminie. Zmniejsza ryzyko awarii np. w drodze na wakacje.

Proste przykłady:

Podczas przeglądu mechanik widzi, że elementy gumowe zawieszenia  są już rozwulkanizowane. Kierowca jeszcze nie słyszy stukania. Jeżeli ich nie wymieni na 100 % za miesiąc wróci ze zgłoszeniem,  że coś mu stuka i boi się jeździć.
Wycieki z tandem – pompy które świadczą o jej rozszczelnieniu. Kierowca w początkowej fazie nie zauważy objawów. Co dzieje się z samochodem? Często w wyniku jej uszkodzenia paliwo miesza się z olejem i na takim oleju jeździ wasz samochód. Dalszych skutków wiele. Można tak wymieniać w nieskończoność.
Dla tego warto aby przy okazji wymian,  serwis wykonał dokładny przegląd samochodu pod kątem mechanicznym. Wykonał diagnostykę komputerową a także  czynności konserwujące. Warto też pamiętać o przeglądzie i odgrzybianiu klimatyzacji raz do roku.  Poniżej przykładowa lista czynności które powinny być wykonane.

  • sprawdzenie  akumulatora za pomocą testera
  • przednie światła, sprawdzenie działania ustawienia
  • tylne światła – oświetlenie tablicy rejestracyjnej, bagażnika śwatła stop
  • oświetlenie wnętrza samochodu – schowka zapalniczka sygnał dzwiękowy lampki kontrolne
  • test systemów samochodu – diagnostyka komputerowa
  • wskazanie terminu przeglądu skasować
  • smarowanie ograniczników drzwi, zawiasów prowadnic szyby, uszczelek
  • układ wycierania i mycia szyb oraz reflektorów sprawdizć, ustawić
  • ciśnienie w oponach, zapas podać ciśnienie
  • sprawdzić stan ogumienia – zapas podać grubość bieżnika zima/ lato… sprawdzić czy jednakowe bieżniki na osiach – Quattro
  • olej silnikowy wymiana
  • filtr kabiny, oleju paliwa powietrza wymienić
  • kontrola wzrokowa silnika pod kontem nieszczelności
  • skrzynia biegów, napęd osi osłony przegubów  – kontrola
  • układ hamulcowy – kontrola podać grubość tarcz i klocka
  • poziom i stan płynu hamulcowego sprawdzić
  • układ wydechowy kontrola
  • przeguby, drążki kierownicze – sprawdzenie luzu zamocowania i osłon uszczelniających
  • przeguby półosi – kontrola luzów
  • zawieszenie kontrola luzów – sprawdzenie amortyzatorów
  • sprawdzić kółko sprzęgłowe na alternatorze/ kompresorze
  • sprawdznie poziomu oleju w napędzie przedniej i tylnej osi
  • skrzynia biegów sprawdzenie poziomu płynu ATF
  • układ chłodzenia– sprawdzenie wycieków i krzepliwości płynu
  •  pasek zębaty napędu wałka rozrzadu, rolek napinaczy – sprawdzić stan
  • pasek zębaty pompy wtryskowej  sprawdzenie stanu
  •  wykonanie jazdy próbnej – zachowanie samochodu, odgłosy, klimatyzacja , kontrolki
  • konserwacja wkładek zamkowych
  • oczyścić rynienki ściekowe na podszybiu
  • uzupełnić poziom adblue

Przykładowe zalecenia według dokumentacji technicznej producenta samochodu: 

przegląd samochodu

IAutor: Iwona Kornatko