Części i robocizna. Nawet najlepsze samochody z drugiej ręki trapi szereg przypadłości. Sprawdziliśmy, ile pieniędzy trzeba wydać na ich usunięcie.

Największymi przebojami polskiego rynku są VW Golf IV i VW Passat B5, Opel Astra II, Ford Focus I oraz BMW 3 E46. Wszystkie często spotykane w ogłoszeniach, komisach, na giełdach, wszystkie – dwie generacje wstecz wobec najnowszych wcieleń o tych samych nazwach. Z reguły dobrze wytrzymują duże przebiegi, a z dostępnością części zamiennych nie ma problemów. Nie znaczy to, że są bezawaryjne. Każdego trapią jakieś przypadłości; skupiliśmy się na tych, jakie występują w najbardziej rozpowszechnionych wersjach silnikowych tychże modeli. Braliśmy pod uwagę ceny części dobrej jakości (ale nie najdroższe) i robocizny w doświadczonych, niezależnych warsztatach.

Mechanik poleca

Rafał Kornatko
Serwis Samochodowy Morela w Łomiankach k. Warszawy
– Zarówno Golfa IV, jak i Passata B5 polecam z turbodieslami 1.9 TDI. Najbardziej trwałe są najprostsze wersje z bezpośrednim wtryskiem z pompy rotacyjnej, o mocy 90 KM i 110 KM. Silniki z pompowtryskiwaczami (PD) są bardziej czułe na jakość paliwa. Jednostki 2.5 TDI też mają pompę wtryskową, ale odradzam Passata z takim motorem z powodu dużej awaryjności i wysokiego spalania. W turbodieslach 2.0 TDI, o symbolu BGW, elektronika (osprzęt) jest trochę bardziej grymaśna niż w 1.9 TDI.

Jan Myszkowski
Myszkowski Auto Serwis w Olsztynie
– Jeżeli kierowca robi duże przebiegi, spośród silników stosowanych w pierwszej generacji Focusa powinien wybrać 1.8 TDCi. Przed jego zakupem musi sprawdzić stan instalacji paliwowej i dwumasowego koła zamachowego, aby nie ponieść później dużych wydatków. Wybór nadwozia to kwestia gustu i potrzeb. Moim zdaniem, dla rodzin najbardziej odpowiednie jest kombi. Niektóre mają siatkę zabezpieczającą bagaże, która umożliwia załadunek aż po dach.

Focus I – dobrze jeździ, ale rdzewieje

Nadwozie

Korozja może podgryzać Focusa pierwszej generacji m.in. na błotnikach i na wewnętrznej stronie drzwi. Lakierowanie jednego elementu kosztuje 400-500 złotych. Niekiedy lepiej wstawić nowy element, żeby mieć spokój z rdzą na dłuższy czas. Przykładowo, przedni błotnik kosztuje 150 zł, wymiana 120 zł, co z lakierowaniem daje 670-770 zł. W przypadku metaliku trzeba cieniować przednie drzwi, za co w dobrym warsztacie wezmą 200-300 zł (razem 870-1070 zł). Dla uchronienia karoserii przed piaskiem i kamieniami zdzierającymi lakier, warto założyć chlapacze – uniwersalne można dostać za 30 zł, z montażem za 50 zł będzie 80 zł (na oś).

Podwozie

Tylne wielowahaczowe zawieszenie świetnie spisuje się na drodze, ale często jest w nim coś do wymiany. Np. pięć tulei wahaczy na jedną stronę kosztuje 217 złotych, na obie 434 zł. Za robociznę należy doliczyć 400-500 zł. Praca bywa utrudniona przez zapieczone śruby. Dla bezpieczeństwa warto wkręcić nowe śruby z ASO, co może podnieść rachunek do ponad 1000 zł. Mniej kosztowna będzie wymiana tłumika wydechu. Cena końcowego tłumika wynosi 100-200 zł, robota 70 zł. Wiele Focusów, z bębnami z tyłu, ma zapieczone ręczne hamulce. Rozbieranie, czyszczenie, czasem szlifowanie obrzeża na bębnach kosztuje ok.150 zł.

Elektryka/elektronika

Instalacja elektryczna nie powoduje awarii powtarzających się w wielu egzemplarzach. Od czasu do czasu kłopoty sprawiają cewka zapłonowa oraz rozrusznik.

Silnik

W turbodieslach 1.8 TDCi “siadają” wtryskiwacze. Regeneracja jednego to 350-500 zł, wymiana 250 zł. Powodem niesprawności wtryskiwaczy jest głównie gorsze paliwo, warto więc, co drugą wymianę oleju, wymienić też fi ltr (z wymianą kosztuje od 160 zł). W 1.8 TDCi zdarzają się awarie dwumasowego koła zamachowego, objawy to stuki przy uruchamianiu i wyłączaniu silnika, wibracje na biegu jałowym i przy niskich obrotach. Koło zamachowe plus sprzęgło kosztują od 1900 do 3000 zł, z wymianą 2500-3600 zł. Nie warto zmieniać dwumasowego koła zamachowego na jednomasowe – wibracje dochodzące do kabiny przekraczają akceptowalny poziom.

Golf IV – lekko kłopotliwe turbo
Nadwozie

Typowa usterka to zamakające zamki drzwi. Kupno oryginalnego zamka za 550 zł jest lepszym rozwiązaniem niż kupno podróbki z Chin; wymiana to 100 zł, razem – 650 zł. Kłopotliwe bywają wycieraczki szyb. Gdy przednie zwalniają, z powodu brudu dostającego się do trzpieni, zwykle pomaga czyszczenie (150 zł). Co ciekawe, silniczki nie przepalają się przy tym. Z tyłu zdarza się przemieszczanie się spryskiwacza wraz z wycieraczką. Sporadycznie pęka rurka spryskiwacza przechodząca przez silnik tylnej wycieraczki, co powoduje zalewanie tegoż silnika. Są gotowe zestawy naprawcze po 180 zł, plus 100 zł dla mechanika, w sumie – 280 zł.

Podwozie

Uchodzi za odporne. Konstrukcja prosta i nieskomplikowana, kolumny McPhersona z przodu, belka skrętna z tyłu. Tym niemniej, z przodu powstają luzy na plastikowych tulejach łączników drążka stabilizatora; łączniki kosztują 60-70 zł sztuka (na jedną stronę), wymiana 40 zł, razem 100-110 zł; na obie strony – 200-220 zł.

Elektryka/elektronika

Nagminnie wypalają się styki bezpieczników na akumulatorze Trzeba kupić nową skrzynkę za ok. 200 zł, z wymianą koszt wyniesie 230-240 zł. Wentylator chłodnicy silnika nie pracuje na pierwszym biegu, tylko na drugim, co kończy się jego “padnięciem”. Nagły wzrost temperatury cieczy chłodzącej ma właśnie taką przyczynę. Zamiennik silnika wentylatora ma cenę ok. 250 zł, z robocizną – 350 zł. W klimatyzacji czułym punktem jest czujnik ciśnienia, powodujący wyłączenie “klimy”. Oryginalny w ASO kosztuje ponad 200 zł, z robocizną – 300 zł. Są też zamienniki za 160 zł, ale przy tak małej różnicy cen można pozwolić sobie na oryginał.

Silnik

Jedna z bolączek 1.9 TDI to utrata mocy w egzemplarzach z turbosprężarką o zmiennej geometrii (ponad 90 KM) spowodowana przez nagar. Turbosprężarkę trzeba wyjąć i oczyścić – to tańsze (1000 zł) niż wymiana. Często trzeba też wstawić nowy moduł sterujący turbosprężarką (z robocizną – 500 zł), jeśli nie pomoże jego czyszczenie. Gdy temperatura cieczy chłodzącej przekroczy 70 stopni, zdarzają się kłopoty z rozruchem. Rada – poprawienie programu w sterowniku silnika, za 600 zł. Dwumasowe koło zamachowe w Golfach IV wymaga wymiany po ok. 150 tys. km. Wymiana koła i sprzęgła kosztuje 350 zł, za części zapłacimy 1600-3000 zł.

źródło: http://www.auto-motor-i-sport.pl/testy/Usterki-najpopularniejszych-modeli-uzywanych,13517,1